وبلاگ

12 قانون اساسی انیمیشن

12 قانون اساسی انیمیشن-
تکنیک و ساخت

12 قانون اساسی انیمیشن

1- فشردگی و کشیدگی Squash and stretch

رعایت قانون فشردگی و کشیدگی به مخاطب نشان می دهد که شی چقدر جرم و وزن دارد. آیا این شی سریع حرکت می کند یا به آرامی؟

  • هر چه شی بیشتر کش بیاید یا کوبیده شود، نرم تر است!
  • هر چه کمتر کش بیاید یا کوبیده شود، سخت تر است!

مثلا به هنگام بروز احساسات، صورت، چشم ها و دهان به هم فشرده می شود و ناگهان باز شده و کش می آید.

یادتان باشد وقتی توپ به زمین برخورد می کند در همه ی حالت کش نمی آید، فقط به هنگام ضربه به زمین منعطف است.

2- پیش بینی Anticipation

تجسم کنید که کاراکتر ضربه محکمی به دیوار می زند، قبل از ضربه چه اتفاقی میفتد؟ ابتدا به عقب جهش می کند تا انرژی لازم را بدست آورد سپس به جلو می رود و ضربه می زند.

همچنین کاراکتری که می خواهد بدود، ابتدا به عقب جهش می کند، دست ها را به عقب می برد و سپس می دود.

Anticipation یعنی، شرایطی را ایجاد کنید تا مخاطب را برای حرکت بعدی کاراکتر آماده کنید.

3- صحنه پردازی Staging

درstaging میبایست نوع نگاه کاراکتر یا حرکت او، به جای خاص یا موضوع خاصی ختم شود. رویدادها را مرتب و پشت سرهم نشان دهید تا مخاطب گیج و سردرگم نشود.

بگذارید اکشن ابتدایی تمام شود و سپس اکشن بعدی رخ دهد، حتی گاهی لازم است روی یک اکشن مکث کوتاهی داشته باشید.

  • از نماهای دور برای عکس العمل های اغراق آمیز تمام بدن استفاده کنید.
  • از نماهای نزدیک برای بیان احساسات در چهره بهره ببرید.

4- حرکت «مستقیم رو به جلو» و «حالت به حالت» Straight-ahead action and pose-to-pose

برای طراحی حرکت کاراکتربه این دو نکته توجه کنید:

  • حالت کاراکتر را گام به گام بکشید.
  • ابتدا pose یا حالت اصلی را بکشید و سپس pose یا حالت های تکمیلی را طراحی کنید.

overlapping Action: یک خرگوش از سوراخ بیرون می آید، علاوه بر پا و بدن، گوش هایش هم حرکت می کنند.

Keys: به pose یا حالت های اصلی حرکت می گویند.

Extreme Keys: به pose یا حالت های میانی حرکت می گویند.

Break Down: به pose یا حالت های کشیدگی و تکمیلی حرکت می گویند.

5- دنباله‌ها و عمل هم پوشانی Follow through and overlapping action

وقتی یک شیِ متحرک ناگهان متوقف می شود، اجزای مختلف آن با سرعت‌های متفاوتی از حرکت باز می ایستند.

Follow through 

وقتی کاراکتر پس از دویدن می ایستد، موهای او همچنان تا چند فریم بعدی به حرکت ادامه می‌دهد تا ساکن شود. این عمل «دنباله» است. 

overlapping action 

بخشی از کاراکتر که پس از توقف حرکت می کند، به این عمل «هم پوشانی» می گویند.

6- افزایش و کاهش سرعت  Slow in and slow out

شروع حرکت یک ماشین را در نظر بگیرید، اگر در تمام فرم ها سرعت ماشین یکسان باشد طبیعی به نظر می رسد یا نه؟

اگر با دید انیمیت نگاه کنیم، شروع حرکت کاراکتر به آرامی ست و به تدریج به سرعت ثابت می رسد و نهایتا به آرامی متوقف می شود. یادتان باشد این تعریف یک حرکت ثابت است نه حرکت هایی که در طول مسیر شاهد اتفاق های دیگر می شوند.

7- قوس Arc

اگر مسیر پرتاب یک شی را را بکشیم، خطی ست؟ از یک جایی مستقیم حرکت می کند و به جای دیگر می رسد؟

وقتی ما به یک شی نیرو و انرژی وارد می کنیم، در طول مسیر، بدلیل انرژی زیادی که دارد، اوج می گیرد، بالا می رود، کم کم انرژی خودش را از دست می دهد و می افتد و یک مسیر قوسی شکل پشت سر می گذارد.

8- عمل یا حرکت ثانویه Secondary action

حرکت ثانویه، ژستی ست که که حرکت اولیه را ادامه می دهد و ابعاد بیشتری به کاراکتر می دهد.

9- زمان بندی Timing

وقتی با زمان بندی بازی کنید، فریم ها را زیاد یا کم کنید، روی شخصیت کاراکتر شما تاثیر می گذارد!

10- اغراق Exaggeration

برای جذاب کردن شخصیت کاراکتر، هر حالتی را می توانیم جذاب تر یا اغراق آمیزتر کنیم!

11- طراحی Solid drawing

در طراحی هر کراکتر به این سه نکته مهم دقت کنید:

  • حجم Volume
  • وزن Weight
  • تعادل Balance

12- جذبه و گیرایی Appeal

کاراکتری که طراحی می کند باید حس و حال خوبی در مخاطب ایجاد کند! روی جذابیت کاراکتر کار کنید.

کاراکتر می تواند خوش قیافه (good looking) یا جذاب (interesting) به نظر برسد. هر کسی سلیقه ی خاص خودش را برای طراحی کاراکتر دارد اما نکته مهم این است که در طراحی کاراکتر به پویایی (dynamic) او دقت کنید.

برای اینکه کاراکتر خود را پویاتر کنید به نکته های زیر توجه کنید:

  • از حجم های مختلف استفاده کنید. به جای اینکه برای هر کاراکتر یک حجم یکسان استفاده کنید.

  • تناسب کاراکتر را با توجه به شخصیتی که از او تعریف کردید به هم بریزید.

  • کاراکتر را ساده نگه دارید. کاراکتری که با جزییات زیاد طراحی می شود، معمولا برای تصویرسازی استفاده می شود، در نظر بگیرید که برای انیمیت کاراکتر باید چقدر زمان صرف جزییات کنید!

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

پر امتیازترین محصولات

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه