وبلاگ

Inside out؛ نبوغِ پیکسار

insideout--
تکنیک و ساخت

Inside out؛ نبوغِ پیکسار

نبوغِ پیکسار

فیلمنامه نویسان و فیلمسازان پیکسار آدم هایی بی ادعا هستند؛ چهار تا پنج سال روی یک فیلم کار می کنند و بعد، وقتی درباره ی راز موفقیتشان صحبت می شود، حرف از اتاق فکری می زنند که در این کمپانی وجود دارد و جان لسه تر در راس آن نشسته است.

همه شان درباره ی لذت داستان گویی و سرگرم کردن تماشاگر صحبت می کنند و در عین حال، تعدادی از به یادماندنی ترین شخصیت های سینمایی این دو دهه اخیر را به مخاطب ها شناسانده اند.فیلم هایشان اغلب امتیاز بالایی از منتقدها می گیرند و در جشن ها و جشنواره های سینمایی با دست پُر بیرون می آیند. آن ها پیکسار را تبدیل به یک «برند» کرده اند.

فارغ از این که نام چه کسی به عنوان کارگردان انیمیشنی از این کمپانی ذکر شود، یا داستان فیلم در دنیای اسباب بازی ها بگذرد یا موش ها، ماهی ها، ماشین ها یا هیولاها، تماشاگر مطمئن است که می تواند به محصولات این کمپانی اعتماد کند.

Inside out

Inside out را بسیاری از منتقدها یکی از بهترین فیلم های پیکسار و حتی یکی از بهترین فیلم های سال 2015 لقب داده اند. درباره ی داستان فیلم و مضامین مطرح شده در آن طوری نوشته اند که انگار یک تجربه ی عمیق سینمایی و شخصی را پشت سر گذاشته اند. با رایلی یازده ساله و احساسانی که در ذهنش در جریان است، همذات پنداری کردند و خندیدند و گریه کردند این چندمی بار است که انیمیشنی از پیکسار تماشاگران بزرگ سالش را به گریه می اندازد.

ورایتی نوشت: « پانزدهمین فیلم بلند پیکسار بهترین ایده ای است که این استودیوی انیمیشن سازی تا به حال داشته است.»

فیلم با کارگردانی مشترک رانی دل کمرون، طراحی قدیمی استوری بورد در پیکسار، دنیای پرظرافت و پرتخیلی از درون ذهن یک دختر بچه ی یازده ساله به اسم رایلی را نشانمام می دهد.

شخصیت های اصلی فیلم پنج احساس اند

  • شادی
  • غم
  • نفرت
  • ترس
  • خشم

رایلی

همه ی این احساس ها به رایلی کمک می کند تا مسیر اتفاقات زندگی روزمره اش را مشخص کند و در این راه، اتاق کنترل او را هدایت می کند. با این حال اتاق کنترل تنها یکی از مکان ها در جهان پیچیده ی درون ذهن اوست و جاهایی دیگری مثل سرزمین تخیلات افسار گسیخته یا جزیره های هویتی هم وجود دارند که ویژگی های شخصیتی رایلی در آنجا انبار شده اند و همه شان با قطار سریع السیر رشته ی افکار به هم متصل می شوند.

در ذهن رایلی خیال آمیزترین دیزنی لندی که تا به حال دیده اید ساخته می شود، شاهکاری در دنیاهای تخیلی، که با رفتن خانواده ی رایلی از خانه ی ساده ی روستایی شان به سان فرانسیسکو شروع به از هم پاشیدن می کند. این برای رایلی اتفاقی دردآور است که او را از درون متلاشی می کند.

ایلی دختر خود داکتر، الهام بخش شخصیت رایلی بوده است، با خودش فکرکرده بود در سر یک دختربچه چه می گذرد، و این ایده با او باقی ماند تا این که آن را پیش رئیس پیکسار، جان لسه تر برد.

به یادآورد که : « سناریوی اولیه ای سر هم کردم از یک بچه که می خواهد در مدرسه دستش را بالا ببرد و بعد صداهایی در درونش به جان هم می افتند. وارد می شوید و شخصیت ها در حال بحث کردن اند. ” جواب رو بلدیم” بعد ترس می گوید: ” دیوونه شدی؟ ندیدی بچه ی قبلی رو که جواب اشتباه داد چطوری نگاه می کردن؟ نباید دست بلند کنیم!» چیزی به این سادگی که ” باید دستم را در کلاس بلند کنم یا نه؟” جدلی بزرگ به پا می کند»

از زبان «پیت داکتر»؛ کارگردان

این فیلم ایده ای بود که من در سال 2009 داشتم. البته کار روی آن را اواسط سال 2010 شروع کردیم. در نتیجه شروع تا پایان آن حدود پنج سال زمان برد. داشتم با دان اسکانلان، کارگردان دانشگاه هیولاها حرف می زدم و او گفت که «ما واقعا توی لایه های لعاب کار می کنیم» مثل این لایه های خیلی نازک که همین طور روی هم قرار داده می شوند.

ما طرح داستان را می سازیم و کاراکترها را و طنز و همه ی این چیزها را.

یک تیم داستانی فوق العاده داریم، نویسنده های شاهکار؛ هدایت کل این پروسه و استفاده از مغزهای بی نظیر آن ها برای رسیدن به بهترین نتیجه، با من بود. این که چه می شود اگر یک دختر یازده ساله داشته باشیم که خودش قهرمان فیلم نیست، بلکه محل وقوع  داستان است چون درون سرش احساس هایی وجو دارد که کمک می کند راهش را پیدا کند.

اولین قدم مهم این بود که بفهمیم چه چیزی می خواهیم بگوییم؛ این که «ما می خواهیم در زندگی خوشحال باشیم. در مقام مادر و پدر می خواهیم بچه هایمان خوشحال باشند. اما این واقعیت زندگی نیست. پس چطور باید با این موضوع کنار بیاییم؟ می توانیم سعی کنیم این موضوع را کنار بزنیم یا بر آن غلبه کنیم، اما این کارها در نهایت بیهوده است. پس باید با آن رو به رو شویم»

ما این مضمون کلی را داشتیم. در اولین مراحل سعی کردیم شادی را با ترس همراه کنیم، نه با غم. اما در گذز زمان فهمیدیم که با در نظرگرفتن قواعد کودکی و رنج بزرگ شدن، این چیزی نیست که ما واقعا می خواهیم در موردش صحبت کنیم.این لحظه ای اساسی در بازنویسی داستان بود، همراه کردن شادی با اندوه. یک لحظه ی واقعا مهم دیگر، این بود که خیلی ها می گفتند شادی واقعا جذاب و دوست داشتنی نیست. خیلی سخت کار کردیم تا کاری کنیم که واضح شود برای شخصیت شادی، موضوع اصلی رایلی است.

رمزگذاری خاطرات

ما دنبال راهی بودیم که ورود به دوران بزرگسالی را نشان دهیم. برای من و خیلی از همکارانم، کودکی دوران مقدسی محسوب می شود، دورانی که خوشی و خلوص واقعی در آن وجود دارد. و ما هر روز به نوعی آرزوی بازگشت به آن حس و حال را داریم. در نتیجه به نظر می رسید ایده ی نقل مکان به شکل استعاری ایده ی خوبی برای نشان دادن این وضعیت باشد.

هر بار که چیزی را به یاد می آورید، شکل کارکردن ذهن این است که اتفاق اصلی را پخش می کند و آن را دوباره رمزگذاری می کند،مثل زیراکس گرفتن از یک صفحه ی زیراکسی است و قابل تغییر.

در نتیجه وقتی آدم چیزی را از کلاس دوم دبستان به یاد می آورد، مثلا این که کریسمس بوده و هدیه ای از پدربزرگش گرفته و مادرش لباسی قرمز به تن داشته، این ها ممکن است همه درست باشدیا نباشد. ممکن است در گذر سال ها و یادآوری این خاطره چیزهایی به آن اضافه شده باشد. این ایده ی خیلی باحال و پیچیده ای بود که می خواستیم در فیلم نمایش دهیم، اما نتوانستیم راه خوبی برای آن پیدا کنیم.

ما به این خاطره ها احتیاج داشتیم تا اطلاعاتی را به شخصیت اصلی مان بدهد. در نتیجه تصمیم گرفتیم که خاطره را به شکل این گوی های زیبای برفی نشان دهیم، چون اغلب آدم ها خاطره ها را چیزهایی خیلی خالص و قطعی و تغییرناپذیر تصور می کنند. در زندگی واقعی این طور نیست.

بیشتر بخوانید: انیمیشن روح،در ستایشِ لحظه!
بیشتر بخوانید: راتاتویی؛ آشپزی به سبک یک موش!
بیشتر بخوانید: باکس ترول ها،هیولاهای مهربان و زشت

 

نظر (2)

  1. ستاره

    انیمیشن Up از این کارگردان هم خیلی قشنگ و متفاوته.

    1. میترا آرمان

      بله همینطوره:) بزودی از UP هم میگیم 🙂 با ما همراه باشین 🙂

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

پر امتیازترین محصولات

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه