وبلاگ

بگذارید قهرمان به طعمه نوک بزند!

بگذارید قهرمان به طعمه نوک بزند--
فیلمنامه

بگذارید قهرمان به طعمه نوک بزند!

10صفحه اول فیلمنامه به دنیای عادی قهرمانتان مربوط می شود. باید دنیای عادی قهرمان را به ما نشان دهید. اطمینان حاصل کنید چنین دنیایی با آن چه در حال حاضر برای قهرمان رخ می دهد تناسب دارد.

یادتان باشد:

دنیای عادی آن چیزی است که  قهرمان اکنون در آن گیر افتاده است!

این دنیا را نشان دهید و همین باعث می شود داستان راحت تر پیش برود.

 

حادثه محرک  یا Inciting incident

حادثه محرک چیست؟

اولین حادثه مهم داستان که زندگی شخصیت اصلی را از تعادل خارج می کند و آغازگر زنجیره حوادث داستان است. بعضی ها به آن «کاتالیزور» می گویند.

حادثه محرک رویدادی است که زندگی را متحول می کند و قهرمان را وا می دارد از دنیای عادی خود بیرون بیاید و وارد دنیای جدیدی شود که آخر کار به او رضایت جسمی و روانی بدهد.

کاری کنید پیش بینی مخاطب غلط از آب در بیاید!

حادثه محرک باید مخاطب را جذب کند. حتی اگر این حادثه را قبلا دیده باشم، تغییری در آن ایجاد کنید. به طوری که پیش بینی مخاطب کاملا غلط از آب در بیاید! حادثه محرک حتی اگر دلخواه قهرمان است باید عامل تضاد باشد، به طوری که او را به حل این تضاد وادارد و برای حل آن اقدام کند.

فیلم می تواند با حادثه محرک شروع شود، حادثه محرک را باید نقطه شروع پیرنگ یا قصه اصلی به حساب آورد، نه لزوما نقطه شروع فیلم. حادثه محرک اتفاقی ست که پیرنگ را به حرکت در می آورد و پیرنگ در کنار اجزای دیگر مثل شخصیت ها، دیالوگ ها و … کلیتی به نام داستان را می سازند.

حادثه محرکی که می خواهید در فیلمنامه بیاورید، باید باعث شود قهرمان نیازش را به اشتیاق و آرزوی شدید تبدیل کند:
  • نیاز

در آغاز داستان قهرمان شما باید به شدت نیازمند چیزی باشد؛ شاید عشق، شاید پول، شاید شغل و …

  • اشتیاق

بعد از مشخص کردن نیاز قهرمان، آن نیاز باید بدل به اشتیاق شدید شود. حادثه محرک باید قهرمان را اغوا کند تا او بتواند با رسیدن به آن مثل ماهی دور و بر آن هوس بپلکد تا تصمیم بگیرد آیا طعمه را نوک بزند یا نه.

حادثه محرک با پیش داستان چه ارتباطی دارد؟

پیش داستان معمولا اتفاق تلخی است در گذشته شخصیت که بر زندگی او در زمان حال سایه افکنده و مانع از رشد روانی، اخلاقی یا معنوی شخصیت می شود.حادثه محرک گاهی این خاطره تلخ را دوباره با تمام قوا زنده می کند. قهرمان برای سفری که پیش رو دارد، باید به خوبی آماده شود.اگر خوب از پس این کار برآمدید، ما را مشتاق به خواندن بقیه فیلمنامه خواهید کرد.

جایگاه حادثه محرک در فیلمنامه کجاست؟

برای این که حوصله مخاطب سرنرود و هرچه زودتر درگیر قصه اصلی فیلم شود، حادثه محرک باید در یک چهارم نخست داستان اتفاق بیفتد. یعنی در یک فیلم دو ساعته، جای آن در نیم ساعت اول است.قطعا حادثه محرک شما باید در جایی از پرده اول رخ دهد. مختصر و ساده. بدون هیچ شرط و اما و اگری.

  • در پرده ی اول : قهرمان شما باید تکانی به خود بدهد و کاری کند. یا به عبارتی دیگر داستانی بسازد.
  • در پرده ی دوم : او باید کشف دنیای نو را آغاز کند. برای وارد کردن قهرمان به دنیای نو، باید تنش قابل قبولی خلق کنید تا قهرمان را به حرکت وادارد.

از آن جا که پرده ی دوم، درباره ی سفر قهرمان شما در دنیای نو است، پرده ی اول باید حادثه محرک یا تنش قابل قبولی را در بر گیرد که قهرمان را به واکنش وادارد. این واکنش نیز باید قابل قبول و با حادثه محرک متناسب باشد.

بسیاری از تازه کارها فیلمی می بینند و بعد سعی می کنند ساختار آن را تقلید کنند با این تصور که اگر این تنش در این فیلم به خصوص جواب داده، حتما در فیلمنامه شان هم موفق خواهد بود.اما فیلم های زیادی دیده ایم که در آن ها یک نفر می میرند و این مرگ قرار است به قهرمان فیلم تلنگر بزند و به کشف دنیای نو وادارد که خسته شده ایم.

بگذارید قهرمان به طعمه نوک بزند

در پرده ی اول، پیش از حادثه محرک چه چیزی باید اتفاق بیفتد؟

  • لحن قصه خود را مشخص کنید؛ کمدی است، تریلر است یا پرتعلیق، جنایی یا سیاه؟

  • قهرمان خود را معرفی کنید یا شمه ای از ضدقهرمان یا حتی یکی از قربانیان ضدقهرمان را نشان دهید.

  • خطای مرگ بار قهرمان را نشان دهید و ضمن آن، چند عیب شخصیتی دیگر را نیز نشان دهید.

وقتی با مخاطب امروزی سرو کار دارید حادثه محرک نباید از صفحه 12 آن طرف تر برود. اما وقتی خواستید این قاعده را بشکنید یا اگر چنین کاری کردید، بهتر است دلیل موجهی برای این کار داشته باشید. یعنی این که باید داستان، ژانر و قهرمان این هنجارشکنی را مجاز کند.

یکی از اولین چیزهایی که تهیه کننده معمولا انجام می دهد، این است که حادثه محرک چه هنگام رخ می دهد و اگر تا صفحه 12 حادثه محرکی موجود نباشد که قهرمان را وادارد به خودش تکانی بدهد، منتظر تماس تهیه کننده نباشید.

نکته مهمی که درباره حادثه محرک بایدبه خاطر داشته باشید، این است که لازم است حادثه ای برای قهرمان خلق کنید که باعث شود بالاخره تصمیم بگیرد امنیت دنیای خود را رها کند و یادتان باشد او دوست ندارد این کار را بکند.

او احتمالا دنبال راهی است تا اوضاع را به هم نزند، اما بالاخره به این واقعیت تن در می دهد که باید راهی سفری نو شود تا بتواند مسئله ای را که حادثه محرک باعث شده حل و فصل کند.

توجه داشته باشید از حادثه محرک گریزی نیست

پس سعی کنید حادثه محرکی خلق کنید که پیش تر ندیده ایم.

ما را شگفت زده کنید.

توجهم ان را جلب کنید، به طوری که در صندلی خود در سالن سینما رو به جلو خم شویم و منتظر ادامه ماجرا باشیم.

حادثه محرکی پیدا کنید که یقه ما را بچسبد و رها نکند.

بگذارید قهرمان به طعمه نوک بزند
حادثه محرک همان پوست موز غیرمنتظره ای است که باعث لیز خوردن قهرمان می شود. او متوجه نمی شود چگونه جلوی پایش سبز شد. ما هم همینطور.
حادثه متحرک همان اتفاق « یهویی » است که بی دلیل رخ می دهد. نارنجکی است که نمی دانیم از کجا آمده است.
کاری کنید قهرمان به خود تکانی بدهد و آن موقع است که توجه ما را به خود جلب می کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای فیلمنامه نویسی برای فیلمنامه نویس ِکلافه!
بیشتر بخوانید: 6 دلیل مشخص برای نوشتن دیالوگ بَرنده
بیشتر بخوانید: روایت؛ جادوی فیلمنامه

نظر (2)

  1. کیاوش

    خیلی سخت بود???

    1. میترا آرمان

      سعی می کنیم مطالب رو ساده تر کنیم 🙂

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دسته بندی ها

پر امتیازترین محصولات

فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
  • عکس
  • شناسه محصول
  • امتیاز
  • قیمت
  • در انبار
  • موجودی
  • افزودن به سبد خرید
  • توضیحات
  • محتوا
  • عرض
  • اندازه
  • تنظیمات بیشتر
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • زمینه های دلخواه
برای پنهان کردن نوار مقایسه ، بیرون را کلیک کنید
مقایسه